Kaupunginvaltuustossa käsiteltiin 6.5.2026 merkittävää asiaa – autoilun kieltämistä Helsingin asema-aukiolla. Alla puheenvuoroni asiasta keskusteltaessa.
Koska asema-aukion rauhoittaminen jalankulkijoille on menossa läpi valtuustoryhmien enemmistön tuella, niin asian etenemistä ei voi enää jarruttaa. Voin vain toivoa, ettei Kaivokadun autoilukiellolla ole vaikusta kaupungin reuna-alueiden liikenteen hankaloitumiseen (entisestään) tai keskustan autioitumiseen.
Esim. Pohjoisrannassa on jo nyt ajoittain vaikeita ruuhkia Katajanokan ja Etelä-Sataman laivojen tulo- ja lähtöaikoihin. Pahimmillaan matka omalla autolla Kalasatamasta Katajanokalle on kestänyt n. 40 minuuttia. Laivaliikenteessä kulkee hitaasti isoja rekkoja ym. raskasta liikennettä, mikä tuottaa ongelmia kaupungin asukkaiden jokapäiväiselle liikkumiselle.
Jotta keskustan alueen sulkeminen autoilulta ei pahentaisi keskustan reuna-alueiden ruuhkia entisestään, tarvitaan Satamatunneli mahdollisimman nopealla aikataululla. Se vaikuttaisi muutenkin kaupungin ilmeeseen ohjaamalla autot maan alle ja helpottaisi keskustan liikennettä ja liikkumista. Tämä toiveena virkahenkilöille.
Kaivokadun sulkeminen autoilulta aiheuttaa lisäksi huolta asema-aukiolle syntyvän kävelyalueen ilmeestä esim. iltaisin ja öisin. Jo tällä hetkellä rautatieaseman reunakiveyksellä istuu päivisin rivi päihteiden käyttäjiä ja myyjiäkin. Välillä tapellaan, ja ajoittain poliisi kerää uupuneita autoonsa. Miten sitten, kun aseman seutu vapautuu autoista ja mahdollistaa suuremmankin joukon kokoontumisen alueelle?
Nyt esittämästämme suunnitelmasta, avoimesta rautatieaseman alueesta, löytyy esimerkkejä muista Euroopan maista. Omia kokemuksia on mm. Saksasta. Siellä joidenkin kaupunkien rautatieaseman avoimesta ympäristöstä on tullut levoton, pelottava paikka, jonne ns. tavalliset kaupunkilaiset eivät mielellään mene ainakaan iltaisin. Monet turistit eivät myöskään halua majoittua hotelleihin, jotka sijaitsevat rautatieasemien aukioiden lähellä.
Toivon tietysti, että me emme ajaudu Helsingissä edellä esitetyn esimerkin mukaiseen tilanteeseen aseman alueen suunnitelman toteuduttua. Jotta vältämme muissa maissa havaitut ongelmat ja onnistumme pitämään Helsingin asema-aukion alueen turvallisena ja rauhallisena, tarvitaan kaupungin virkahenkilöiltä ennakoivaa toimintaa jo ennen alueen vapautumista autoilusta.
